Teori kecekapan verbal
Perfetti(1985,
1988) memperkenalkan teori yang penting dalam kemahiran membaca iaitu teori
kecekapan verbal yang menekankan kemahiran membaca dengan meluaskan melangkaui
proses mentafsir kod. Selain daripada ciri automatik dalam menguasai bahasa,
aspek lain yang berkaitan dengannya adalah resolusi anafora, membuat kenyataan
atau cadangan secara bersepadu, aktiviti yang berkaitan dengan ingatan dan
strategi meta kognitif yang digunakan. Berdasarkan teori ini setiap pembaca
mempunyai profil sendiri bagi tujuan menguasai kecekapan verbal. Seseorang pembaca
akan bertambah efisien dalam kecekapan verbal, bermakna lebih banyak perhatian
dan sumber rujukan. Selain daripada itu juga, teori ini berdasarkan kapasiti
tanggapan bagi sesuatu pemerhatian yang merujuk kepada perhatian dan sumber
ingatan yang terhad dalam diri pembaca (Benjafield,1997). Teori ini juga
membincangkan sejauh mana sesuatu kod komponen berhubung dengan pemahaman.
Pembaca yang cekap selalunya lebih mudah lupa perkara yang sudah dibacanya.
Bagi pembaca yang tidak cekap dalam membaca juga adalah disebabkan oleh skemata
yang terhad. Bagi pembaca yang kurang pengetahuan apabila berkaitan dengan teks
yang dibaca juga akan menyukarkan pembaca memahami kandungan teks.
Teori memindahkan
maklumat
Teori
yang berasaskan pandangan La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985) ini
dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab secara meluas
menyatakan aktiviti membaca adalah proses memindahkan maklumat. Mereka
mengandaikan membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan
demi perkataan. Mereka juga percaya pembaca berinteraksi dengan teks dengan
tujuan mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya.
Bagi melakukannya, pembaca memerlukan kemahiran khusus yang membolehkan mereka
melakukan proses pemindahan maklumat tersebut. Beberapa aspek utama dapat
dikenal pasti dalam fasa proses pembelajaran. Di antaranya ialah kesediaan,
motivasi, pengamatan, ingatan dan lupaan serta pemindahan. Teori ini menumpukan
kepada bagaimana pelajar memproses maklumat. Maklumat yang baru disimpan dalam
ingatan jangka pendek. Kemudian diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka
panjang. Kombinasi pengetahuan (maklumat yang diproses) & kemahiran di
ingatan jangka panjang akan membina strategi-strategi kognitif atau kemahiran
yang berkaitan dengan tugas-tugas yang kompleks.
Teori membaca secara
automatik
La
Berger dan Samuel (1974) mengatakan teori membaca adalah secara automatik.
Teori ini menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca
secara automatik. Di samping itu, cara ini juga menganggap wujudnya perbezaan
antara proses bersifat automatik dan proses kawalan membaca. Sub komponen dalam
kemahiran membaca seperti mengecam huruf dan seterusnya mengecam perkataan
dikuasai secara automatik melalui latihan. Oleh itu, sumber-sumber ini
diperlukan bagi membantu menguasai kemahiran asas membaca. Bukan itu sahaja, ia
juga mengamalkan hubungan yang positif dijalankan antara kemahiran pemahaman
membaca teks secara automatik berupaya mengawal teks serta mempunyai lebih
faham. Oleh itu, ketika membaca pembaca perlulah menekankan pengawalan
eksekutif supaya dapat membantu pembaca memahami teks dengan lebih berkesan.
No comments:
Post a Comment