Klein
dalam Farida Rahim (2005) menyatakan
bahawa definisi membaca ialah suatu proses yang melibatkan informasi dari teks dan
pengetahuan yang dimiliki oleh pembaca dalam membentuk sesuatu makna. Menurut
Kamus Dewan Edisi keempat (2008) pula, frasa membaca membawa maksud
memerhatikan isi sesuatu yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan
memahamkan makna kandungannya. Harris dan Sipay (1980) menyifatkan proses membaca sebagai satu proses untuk
memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau
bertulis. Hal ini kerana proses membaca terdiri daripada gabungan beberapa
proses yang kompleks antaranya ialah proses sensori, proses pengamatan, proses
bahasa, dan proses kognitif. Setiap proses tersebut akan memainkan peranan yang
penting dalam proses membaca secara keseluruhannya.
Selain
itu, Pumfrey (1977) berpendapat bahawa membaca bukanlah hanya setakat bersifat
mekanik, iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa
soalan tentang apa yang dibaca, tetapi membaca adalah lebih jauh daripada itu.
Membaca adalah satu proses pemikiran yang membina. Maksud beliau, dengan
membaca, seseorang itu harus dapat membina kebolehan menilai, mengulas dan
mengkritik apa yang dibaca dengan tepat, memahami kehendak situasi dan aspirasi
masyarakat di sekeliling, membina sikap dan cita-cita serta fikiran yang
terbuka dan positif.
Berbeza pula pandangan daripada
psikolinguistik kognitif yang menolak definisi membaca menurut fahaman teori
pembelajaran lama yang mengatakan bahawa membaca adalah satu kegiatan mengenal
kata-kata dengan cara membunyikannya di dalam hati dan kemudian menarik erti
daripada kata-kata itu. Definisi ini seolah-olah mementingkan pengenalan kata
yang tepat satu persatu dengan cara menyembunyikannya lebih dahulu sebelum kita
dapat menarik erti sesuatu kalimat. Definisi ini mengetepikan peranan yang
dimainkan oleh pembaca. Pembaca merupakan satu organisma yang pasif yang hanya
menunggu kemasukan erti dari luar. Ini merupakan satu proses satu hala yang
sangat bercanggah dengan keadaan sebenarnya. Proses satu hala ini ditentang
oleh psikolinguistik kognitif kerana tidak mengambil kira peranan yang
dimainkan oleh pembaca.
Bagi
memahami konsep membaca dengan lebih jelas, kita harus meninjau dua perspektif
terdahulu mengenai konsep membaca ini. Pertama ialah
membaca sebagai proses membentuk makna dan yang kedua ialah membaca sebagai
proses memilih dan mengambil tindakan.
a) Membaca Sebagai
Proses Membentuk Makna
Menurut
Anderson dan Pearson (1984), membaca merupakan satu interaksi antara pembaca
dengan bahan-bahan bacaan yang mereka baca. Interaksi ini merupakan sejenis
proses pembentukan dan pemberian makna antara bahan-bahan yang dibaca dengan
pengalaman latar pembaca-pembaca tersebut. Dalam konteks ini, aktiviti membaca
dan proses pembentukan makna adalah saling bergantungan antara satu sama yang
lain. Hal ini kerana proses tersebut tidak dikenali sebagai proses membaca jika
kita tidak memahami makna pembacaan dahulu.
Pemahaman makna terhadap kandungan
pembacaan dalam proses membaca pula dapat dihasilkan daripada pengetahuan latar
yang ada pada seseorang pembaca. Pengetahuan latar merujuk kepada maklumat yang
terkandung dalam minda seseorang. Pengetahuan latar ini pula dapat digerakkan
oleh perkataan, ayat, dan paragraf penulis dalam bahan yang dibacanya. Kita
dapat memahami sesuatu dengan lebih jelas jika kita mempunyai konsep terhadap
sesuatu objek tersebut. Sebagai contohnya, kita dapat menggambarkan sesebuah
kapal terbang sebagai salah satu kenderaan yang dapat menampung beratus-ratus
penumpang dari satu destinasi ke destinasi yang lain tanpa sebarang masalah. Namun
begitu, konsep kenderaan ini menjadi susah apabila menjelaskan kepada
segolongan pelajar yang tidak pernah melihat kapal terbang, Hal ini kerana
mereka tidak dapat menggambarkan benda tersebut tanpa sebarang pengetahuan
latar.
b) Membaca Sebagai
Proses Memilih dan Mengambil Tindakan
Perspektif
yang kedua perlu kita kaji dalam proses membaca ialah membaca sebagai proses
memilih dan mengambil tindakan. Menurut Anderson, Hiebert, Scott dan Wilkinson
(1985), proses membaca dapat merujuk kepada satu proses memilih dan mengambil
tindakan apabila penyesuaian seseorang pembaca terhadap proses membaca dengan
tujuan dan jenis teks yang dibacanya. Proses ini juga dapat dikenali sebagai
proses strategi. Pembaca akan mengawal pemikirannya apabila membaca dalam
mengatur strategi. Hal ini kerana pengawalan fikiran ini bukan sahaja akan
menambahkan maklumat daripada bahan bacaan malah juga dapat menambah lagi
pengetahuan latar dalam pemikiran pembaca.
Setiap proses membaca yang
dijalankan mempunyai tujuan dan matlamat tertentu. Dengan itu, pembaca yang
mempunyai strategi akan menyesuaikan dirinya dengan apa yang tengah dibaca.
Sebagai contohnya, membaca surat khabar adalah berbeza dengan membaca sebuah
novel. Pembacaan surat khabar adalah bertujuan untuk mengetahui segala
perkembangan yang berlaku di persekitaran kita manakala pembacaan novel adalah
bertujuan untuk menghiburkan hati dan melapangkan fikiran. Kedua-dua jenis
pembacaan tersebut memerlukan strategi yang berbeza ketika menjalankan proses
membaca.
Sebahagian
proses penyesuaian adalah untuk memahami struktur teks. Terdapat dua jenis
struktur teks iaitu teks naratif dan teks ekspositori. Teks naratif merujuk
kepada teks yang mengandungi cerita manakala teks ekspositori pula merujuk
kepada sejenis maklumat atau arahan yang terdapat dalam buku teks. Penggunaan
strategi yang berbeza akan digunakan bagi meneliti teks yang dibaca apabila
pembaca sedar akan struktur teks bahan bacaan yang berbeza. Proses ini dikenali
sebagai proses metakognitif.
No comments:
Post a Comment