Bagi memastikan pelajar
menguasai kemahiran membaca, guru perlu menggunakan pendekatan mengajar yang
sesuai. Pemilihan pendekatan ini pula perlu mengambil kira aspek kebolehan
membaca pelajar, teks yang digunakan serta pengalaman pelajar.
Pendekatan Pengajaran
Membaca Asas
Pendekatan
ini meliputi aktiviti mengajar membaca beberapa kemahiran membaca yang biasa
pada situasi membaca yang pelbagai seperti bagi tujuan rekreasi, mencari
maklumat dan bimbingan.
Pendekatan
asas membaca juga menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji
perkara yang sudah diajar guru sebelumnya.
Penambahan
kepada perkara yang sudah diajarkan dalam pengajaran membaca dapat membantu pelajar
menguasai kemahiran membaca.
Kaedah Pengajaran
Membaca Asas
Pendekatan
ini penting dikuasai oleh pelajar terutama pada peringkat awal penguasaan dalam
kemahiran membaca. Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman
membaca pelajar terdahulu. Prinsip pengajarannya dinyatakan seperti berikut.
1. Pengajaran
perkembangan kemahiran
Guru
perlu menulis perkataan di papan hitam. Di samping itu, guru membulatkan
perkataan yang mempunyai bunyi yang sama.
2. Pelajaran
membaca secara terarah
Terbahagi
kepada lima cara iaitu:
·
Motivasi.
Berdasarkan latar pengalaman, kuiz, menyelesaikan masalah dan
sebagainya.
·
Persediaan latar
belakang.
Apabila terdapat perkataan yang sukar atau asing,
tuliskan di papan hitam dan minta pelajar meletakkan dalam petikan ataupun
menggunakan dalam perbualan.
·
Menetapkan tujuan
Guru dan pelajar sama-sama menguji pilihan dan
menentukan tujuan yang diberikan.
·
Membaca semula secara
senyap ataupun lisan secara terarah.
Pelajar diarahkan membaca teks pilihan dan menjawab
soalan semasa membaca senyap. Guru boleh memantau pelajar dengan pergi kepada
pelajar secara individu dan minta pelajar membaca secara kuat serta bertanya
apa yang didapati atau difahami dan masalah yang timbul.
·
Tindak balas dan
perluasan
Pelajaran membaca diikuti dengan aktiviti yang
memberi pelajar pilihan mempraktikkan kemahiran yang diperoleh dengan membuat buku
kerja, pengajaran kendiri atau helaian aktiviti boleh digunakan.
Pendekatan Teknologikal
Unsur
yang utama dalam pendekatan ini adalah keupayaan menghasilkan pengajaran
berurutan dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Pendekatan ini menekankan
perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan dibuktikan kebenarannya.
Pendekatan ini juga dilabelkan sebagai:
Sistemmembaca
berdasarkan objektif
Program
berdasarkan kriteria
Membaca
berdasarkan kecekapan
Membaca
berdasarkan perspektif diagnostic
v Bahan
dan Kandungan yang sesuai
Pendekatan dalam empat komponen
§ Objektif
tingkah laku
Mengenal pasti perkataan, objektif bagi pemahaman
dan kemahiran belajar
§ Ujian
kriteria bagi setiap objektif
Menentukan status atau kedudukan individu dengan
merujuk domain tingkah laku seperti kemahiran membaca atau kombinasi beberapa
kemahiran dalam membaca.
§ Strategi
pengajaran
Wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau
aktiviti yang pelajar perlu menunjukkan tindak balas. Di samping itu strategi
melalui contoh dan penerangan membantu mereka mencapai objektif yang sudah
ditetapkan.
Guru boleh melaksanakan pelajaran melalui pita
rakaman ataupun menggunakan buku kecil yang tidak memerlukan guru hadir bersama
murid.
Pendekatan Membina
Pendekatan
membina berdasarkan prinsip sintesis dengan menyusun bahagian-bahagian yang
kecil menjadi unit yang besar. Sebagai contoh mengajar ayat dalam bahasa
Melayu.
Adik
ada baju merah
·
Perkenalkan huruf -
a, b, d, e, h, j, k, m, u
·
Perkenalkan
suku kata – ba, a, dik, ju, rah, me, da
·
Perkenalkan perkataan –
adik, ada, baju, merah,
·
Perkenalkan rangkai
kata - baju merah, adik ada.
·
Perkenalkan ayat - adik ada baju merah.
Pendekatan Cerakitan
Berbeza
dengan prinsip sintesis iaitu berdasarkan analisis atau cerakinan.
Dari
unit yang besar ke bahagian-bahagian yang kecil
Seperti
contoh di bawah:
·
Perkenalkan ayat - adik ada baju merah.
·
Perkenalkan rangkai kata - baju merah, adik ada.
·
Perkenalkan perkataan – baju, adik, merah, ada
·
Perkenalkan
suku kata – ba, a, dik, ju, rah, me, da
·
Perkenalkan huruf - a, b,
d, e, h, j, k, m, u
Membaca Bebas
·
Pelajar membaca
keseluruhan bahan yang mereka pilih. Pelajar berpeluang membaca bahan yang
mereka pilih daripada bahan yang disediakan oleh guru manakala aktiviti bacaan
yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal oleh guru seberapa minimum yang
mungkin.
·
Oleh sebab membaca bebas memerlukan sokongan
guru yang paling minimum, kaedah ini digunakan bagi pelajar yang mempunyai
kebolehan membaca yang baik serta tidak memerlukan bantuan guru serta rakan
yang lain.
·
Apa yang perlu guru tegas dalam pendekatan ini
ialah arahan awal supaya pelajar membuat beberapa persediaan sebelum membaca
seperti menyediakan soalan.
Berkongsi Membaca
·
Holdaway (1979) telah
membentuk satu prosedur yang dikenal pasti sebagai pengalaman berkongsi buku
bagi memperkenalkan kanak-kanak yang baru belajar membaca dengan menggunakan
cerita-cerita , nyanyian dan puisi.
·
Berkongsi membaca akan memberi
sokongan yang kuat kepada pelajar untuk menguasai kemahiran membaca
bersama-sama dengan rakan mereka. Kaedah ini memberi peluang kepada pelajar
yang lebih mahir menjadi model kepada pelajar yang kurang mahir.
No comments:
Post a Comment