Wednesday, 30 April 2014

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA



Bagi memastikan pelajar menguasai kemahiran membaca, guru perlu menggunakan pendekatan mengajar yang sesuai. Pemilihan pendekatan ini pula perlu mengambil kira aspek kebolehan membaca pelajar, teks yang digunakan serta pengalaman pelajar.
Pendekatan Pengajaran Membaca Asas
Pendekatan ini meliputi aktiviti mengajar membaca beberapa kemahiran membaca yang biasa pada situasi membaca yang pelbagai seperti bagi tujuan rekreasi, mencari maklumat dan bimbingan.
Pendekatan asas membaca juga menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkara yang sudah diajar guru sebelumnya.
Penambahan kepada perkara yang sudah diajarkan dalam pengajaran membaca dapat membantu pelajar menguasai kemahiran membaca.

Kaedah Pengajaran Membaca Asas
Pendekatan ini penting dikuasai oleh pelajar terutama pada peringkat awal penguasaan dalam kemahiran membaca. Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca pelajar terdahulu. Prinsip pengajarannya dinyatakan seperti berikut.
1.      Pengajaran perkembangan kemahiran
Guru perlu menulis perkataan di papan hitam. Di samping itu, guru membulatkan perkataan yang mempunyai bunyi yang sama.
2.      Pelajaran membaca secara terarah
Terbahagi kepada lima cara iaitu:
·         Motivasi.
Berdasarkan latar  pengalaman, kuiz, menyelesaikan masalah dan sebagainya.
·         Persediaan latar belakang.
Apabila terdapat perkataan yang sukar atau asing, tuliskan di papan hitam dan minta pelajar meletakkan dalam petikan ataupun menggunakan dalam perbualan.
·         Menetapkan tujuan
Guru dan pelajar sama-sama menguji pilihan dan menentukan tujuan yang diberikan.
·         Membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah.
Pelajar diarahkan membaca teks pilihan dan menjawab soalan semasa membaca senyap. Guru boleh memantau pelajar dengan pergi kepada pelajar secara individu dan minta pelajar membaca secara kuat serta bertanya apa yang didapati atau difahami dan masalah yang timbul.
·         Tindak balas dan perluasan
Pelajaran membaca diikuti dengan aktiviti yang memberi pelajar pilihan mempraktikkan kemahiran yang diperoleh dengan membuat buku kerja, pengajaran kendiri atau helaian aktiviti boleh digunakan.

Pendekatan Teknologikal
Unsur yang utama dalam pendekatan ini adalah keupayaan menghasilkan pengajaran berurutan dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Pendekatan ini menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan dibuktikan kebenarannya. Pendekatan ini juga dilabelkan sebagai:
Sistemmembaca berdasarkan objektif
Program berdasarkan kriteria
Membaca berdasarkan kecekapan
Sistem pengurusan kemahiran
Membaca berdasarkan perspektif diagnostic

v  Bahan dan Kandungan yang sesuai
Pendekatan dalam empat komponen
§  Objektif tingkah laku
Mengenal pasti perkataan, objektif bagi pemahaman dan kemahiran belajar
§  Ujian kriteria bagi setiap objektif
Menentukan status atau kedudukan individu dengan merujuk domain tingkah laku seperti kemahiran membaca atau kombinasi beberapa kemahiran dalam membaca.
§  Strategi pengajaran
Wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau aktiviti yang pelajar perlu menunjukkan tindak balas. Di samping itu strategi melalui contoh dan penerangan membantu mereka mencapai objektif yang sudah ditetapkan.
Guru boleh melaksanakan pelajaran melalui pita rakaman ataupun menggunakan buku kecil yang tidak memerlukan guru hadir bersama murid.

Pendekatan Membina
Pendekatan membina berdasarkan prinsip sintesis dengan menyusun bahagian-bahagian yang kecil menjadi unit yang besar. Sebagai contoh mengajar ayat dalam bahasa Melayu.
Adik ada baju merah
·         Perkenalkan huruf     -  a, b,  d, e, h, j, k, m, u
·          Perkenalkan  suku kata – ba, a, dik, ju, rah, me, da
·         Perkenalkan perkataan – adik, ada, baju, merah,
·         Perkenalkan rangkai kata -  baju merah, adik ada.
·         Perkenalkan ayat -  adik ada baju merah.

Pendekatan Cerakitan
Berbeza dengan prinsip sintesis iaitu berdasarkan analisis atau cerakinan.
Dari unit yang besar ke bahagian-bahagian yang kecil
Seperti contoh di bawah:
·         Perkenalkan ayat -  adik ada baju merah.
·          Perkenalkan rangkai kata -  baju merah, adik ada.
·          Perkenalkan perkataan – baju, adik, merah, ada
·          Perkenalkan  suku kata – ba, a, dik, ju, rah, me, da
·           Perkenalkan huruf   -  a, b,  d, e, h, j, k, m, u

Membaca Bebas
·         Pelajar membaca keseluruhan bahan yang mereka pilih. Pelajar berpeluang membaca bahan yang mereka pilih daripada bahan yang disediakan oleh guru manakala aktiviti bacaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal oleh guru seberapa minimum yang mungkin.
·          Oleh sebab membaca bebas memerlukan sokongan guru yang paling minimum, kaedah ini digunakan bagi pelajar yang mempunyai kebolehan membaca yang baik serta tidak memerlukan bantuan guru serta rakan yang lain.
·          Apa yang perlu guru tegas dalam pendekatan ini ialah arahan awal supaya pelajar membuat beberapa persediaan sebelum membaca seperti menyediakan soalan.





Berkongsi Membaca
·         Holdaway (1979) telah membentuk satu prosedur yang dikenal pasti sebagai pengalaman berkongsi buku bagi memperkenalkan kanak-kanak yang baru belajar membaca dengan menggunakan cerita-cerita , nyanyian dan puisi.
·         Berkongsi membaca akan memberi sokongan yang kuat kepada pelajar untuk menguasai kemahiran membaca bersama-sama dengan rakan mereka. Kaedah ini memberi peluang kepada pelajar yang lebih mahir menjadi model kepada pelajar yang kurang mahir.

No comments:

Post a Comment