Setiap peringkat umur
mempunyai ciri-ciri psikologi yang berbeza yang merangkumi kelakuan, kebolehan
dan keupayaan serta minat membaca. Oleh itu, bahan bagi
bacaan perlu disediakan dengan menggunakan bahasa yang bersifat formal, dengan
menitikberatkan penggunaan tatabahasa, struktur ayat yang lengkap,
perbendaharaan kata terpilih yang sesuai dengan jangkaan pembaca serta
mempunyai daya penarik supaya terus dibaca (Yahya Othman, 2004 : 98).
KANAK-KANAK DAN PEMILIHAN BAHAN
BACAAN
Kanak-kanak juga mempunyai ciri-ciri
psikologi yang berbeza yang memerlukan persembahan dan penyampaian yang sesuai
dalam sesebuah bahan bacaan. Kanak-kanak telah dibahagikan kepada beberapa
kumpulan umur seperti berikut:
1. Umur 0-6 tahun (peringkat prasekolah)
Kanak-kanak pada peringkat umur ini belum lagi mempunyai fikiran yang
kritis untuk memahami sebab dan akibat atau cara dan tujuan. Pengetahuan mereka
tentang kenyataan adalah sangat sederhana. Setiap buku-buku untuk peringkat umur ini harus mengandungi teks yang
pendek, penuh dengan aksi mudah yang menuju kepada kesimpulan yang memuaskan.
Ia juga harus mempunyai perkaitan dengan dunia sehariannya agar dapat membantu
mereka memahami dan menginterpretasikan dunia sekelilingnya.
2. Umur 6-8 tahun
Kanak-kanak yang berada pada peringkat umur ini mempunyai sifat ingin tahu
dan mereka juga sudah mula mengerti serba sedikit apa-apa yang dibicarakan oleh
orang dewasa. Kanak-kanak selalunya telah bersedia untuk membaca jika:
·
Tertanya-tanya tentang huruf dan
perkataan dalam buku, akhbar atau kertas.
·
Meluangkan masa “membaca” buku-buku
bergambarnya.
·
Suka mendengar cerita.
·
Berminat dalam perkataan-perkataan dan
leka untuk meningkatkan tatabahasanya.
·
Berpura-pura menulis dan membaca—cuba
untuk menyalin huruf-huruf dan nombor.
Pada peringkat ini, mereka mungkin sudah boleh membaca buku yang
mengandungi teks yang banyak. Buku-buku bergambar juga masih sesuai untuk
mereka kerana gambar-gambar yang terdapat dalam buku boleh memberi gambaran
kepada teks. Mereka juga berminat dalam hal-hal yang berkaitan dengan binatang
dan alam semula jadi.
3. Umur 8-10 tahun
Pada peringkat ini, kanak-kanak mempunyai daya imaginasi yang semakin
berkembang dan mereka seronok dengannya. Oleh itu, untuk membantu kanak-kanak
memenuhi keperluannya ketika berimaginasi, bahan bacaan yang mengandungi cerita
dongeng dan cerita rakyat amat sesuai digunakan untuk mereka.
4. Umur 10-12 tahun
Pada peringkat ini, mereka telah mempunyai sikap kritis terhadap
unsur-unsur kenyataan dan bersedia untuk menerima pengetahuan baharu.
Perkembangan tatabahasanya juga berkembang dengan cepat dan mempunyai
kebolehan yang tinggi dalam mengungkapkan idea-idea yang abstrak. Mereka juga
berusaha belajar untuk mendapatkan maklumat daripada buku. Mereka sudah mampu
mengikuti arahan-arahan yang terdapat dalam buku mereka. Oleh itu, pada
peringkat ini, buku yang berhubung dengan seni dan kerja tangan mampu menarik
minat mereka.
Di samping itu, kanak-kanak lelaki dan perempuan sudah
mula menunjukkan minat yang berbeza. Pada usia ini, kanak-kanak perempuan lebih
berminat kepada alam persekolahan, kisah binatang, fantasi, dan sejarah
manakala kanak-kanak lelaki pula lebih menggemari kisah pengembaraan, cerita
lucu, dan buku yang berkaitan dengan subjek hobi, saintifik dan teknikal. Walaupun
pembahagian peringkat kanak-kanak mengikut umur tidak begitu jelas dan
menimbulkan perbezaan, orang-orang dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak
perlu tahu serba sedikit tentangnya. Ini kerana setiap peringkat umur,
kanak-kanak memerlukan bahan penerbitan yang berbeza dari segi persembahan dan
bentuk bahannya.
PRINSIP PEMILIHAN BAHAN BACAAN
Terdapat beberapa garis panduan pemilihan bahan pengajaran, dan
prinsip-prinsip pemilihan bahan pengajaran bahasa dirumuskan seperti yang berikut.
1. Sesuai
Perkataan sesuai itu sendiri membawa maksud bertepatan, di mana konsep
sesuatu mata pelajaran boleh diikuti oleh pelajar. Tajuk dan juga keterangan
berkaitan dengan mata pelajaran. Perbendaharaan kata dan bahasa yang digunakan
boleh difahami oleh pelajar menepati seperti yang dikehendaki oleh kumpulan
atau individu. Pemilihan bahan bacaan hendaklah mempunyai hubungan kesesuian
dengan perkara-perkara seperti berikut :
a) objektif dan matlamat pengajaran bahasa
b) Pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran
c) Keadaan pelajar
d) Suasana pembelajaran
e) Minat pelajar
Bahan bacaan yang dipilih hendaklah sesuai dengan
matlamat dan objektif pengajaran. Oleh itu, guru hendaklah menentukan objektif
pengajaran terlebih dahulu sebelum memilih sesuatu bahan. Dengan objektif
pengajaran yang tertentu, guru boleh memilih bahan-bahan bacaan yang sesuai dan
dapat membantu kearah pencapaian objektif tersebut. Bahan yang dipilih juga
hendaklah sesuai dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara dan juga bersesuaian
dengan kebudayaan, adat resam, kepercayaan dan situasi tempatan.
Guru juga sepatutnya mengambil kira keadaan pelajarnya
yang datang daripada pelbagai latar belakang pengalaman sosial, pendidikan,
ekonomi, taraf pencapaian dan sebagainya ketika menyediakan bahan. Bahan-bahan
yang sesuai dengan segolongan pelajar, mungkin tidak sesuai dengan segolongan
pelajar yang lain. Faktor lain adalah suasana pembelajaran, dimana bahan yang
sesuai dengan suasana pembelajaran akan meninggalkan kesan yang baik. Elemen
penting dalam suasana pembelajaran ialah pelajar, isi pelajaran, bahan dan
guru. Dalam proses pembelajaran pula, rangsangan yang mengarah pada pemikiran
dan seterusnya mewujudkan tingkah laku tertentu merupakan tiga konsep yang
penting.
2. Mencabar
Terdapat tiga konsep penting yang perlu wujud dalam proses pembelajaran
iaitu rangsangan, pemikiran dan tingkah laku. Oleh yang demikian, bahan-bahan
yang dipilih dapat memberikan rangsangan untuk pelajar berfikir dan mendorong
mereka untuk terus belajar.
Satu
strategi pemeringkatan bahan bacaan yang dapat mencabar pemikiran pelajar ialah
bahan-bahan yang dipilih itu mesti terdiri daripada bahan-bahan yang
mengandungi ciri-ciri berikut :
a) bahan yang konkrit kepada bahan yang abstrak.
b) Bahan yang mudah kepada yang kompleks.
c) Bahan yang mengandungi fakta terasing kepada bahan yang mempunyai
hubungan yang bersepadu.
d) Bahan yang khusus kepada bahan yang umum (induktif)
e) Bahan yang umum kepada yang khusus (deduktif)
f) Bahan yang umum kepada teori.
g) Bahan masakini kepada masa akan datang.
3. Menepati
Ketepatan bahan bacaan dimaksudkan sebagai isi kandungan
bahan bacaan yang menepati kandungan kurikulum pengajaran. Bahan bacaan yang
dipilih mestilah menunjukkan perkaitan antara aspek kandungan bahasa, proses
pembelajaran dan pengajaran. Ketepatan sesuatu bahan dengan kurikulum
pengajaran bahasa adalah berdasarkan ciri-ciri yang berikut:
a) Isi kandungan sesuai dengan kemampuan dan kehendak pelajar.
b) Susunan bahan
c) Mengandungi maklumat atau fakta yang yang tepat.
d) Maklumat yang kemaskini
e) Perbendaharaan kata yang sesuai
f) Bahan pengajaran yang diperakui.
4. Menarik
a) Reka letak: peta, lukisan, carta, jadual, graf, rajah, gambar atau
kartun mestilah disusun berhampiran dengan sesuatu maklumat yang berkaitan. Ini
akan memydahkan pelajar membuat rujukan atau memahami sesuatu konsep.
b) Saiz huruf cetak atau saiz huruf haruslah sesuai dengan peringkat umur
pelajar.
c) Ilustrasi dan bahan grafik bukan sahaja menghiasi bahan pengajaran,
tetapi berfungsi sebagai manifestasi visual sesuatu maklumat yang akan dapat
menambah atau mengukuhkan pembacaan pemahaman.
d) Kualiti kulit dan cara buku dijilid
e) Bahan pengajaran mengandungi arahan yang jelas.
5. Jimat dan mudah
Sekiranya untuk menghasilkan bahan bantu mengajar tersebut dibeli, tidak
semestinya mahal. Sebaliknya bahan tersebut boleh dihasilkan dengan kreativiti
guru contohnya dengan menggunakan bahan terbuang.
6. Praktikal
Bahan yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran seharusnya
praktikal sama ada kepada guru atau pelajar. Bahan bacaan seharusnya sederhana
dan mudah digunakan serta menggunakan bentuk bahasa yang yang berdasarkan
situasi sebenar. Ini dapat membantu pelajar menggunakan bahasa dalam komunikasi.
Selain itu, bahan tersebut seharusnya tahan lasak jika digunakan berulang-ulang
kali dan sekiranya digunakan untuk lebih dari satu mata pelajaran dan juga
sesuai pada masa dan mata pelajaran lain.
JENIS-JENIS BAHAN BACAAN
1. Bahan bacaan mekanis (Bersuara)
Membaca
bersuara sering juga menggunakan nama-nama yang berbeza seperti membaca
mekanis, membaca oral, membaca ulat dan membaca nyaring. Walau apa pun nama
yang digunakan, membaca mekanis ini merupakan satu aktiviti membaca yang
disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran dan
perasaan seseorang pengarang. Orang yang membaca harus mempunyai kemampuan
untuk memaknakan apa sahaja yang tersirat dalam bahan-bahan yang dibaca.
Lazimnya, ia harus memiliki kecepatan mata yang tinggi serta pandangan mata
yang jauh. Ia juga harus boleh mengelompokkan kata-kata dengan baik dan cepat
agar jelas maknanya bagi para pendengar. Membaca mekanis
merupakan satu keterampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut
pengertian terhadap aksara di atas halaman kertas dan memproduksi suara yang
tepat dan bermakna.
Dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa, membaca mekanis yang digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis
pengucapan (pronunciation) daripada pemahaman. Membaca mekanis adalah satu
teknik yang mampu memenuhi pelbagai ragam tujuan serta mengembangkan sejumlah
keterampilan serta minat. Untuk membolehkan penguasaan membaca nyaring atau
membaca secara mekanis ini, pembaca haruslah dapat terlebih dahulu menguasai
keterampilan persepsi yang melibatkan penglihatan dan daya tanggap yang
membolehkan kita mengenal, memahami kata-kata dengan cepat dan tepat. Aspek
lain yang sama pentingnya adalah kemampuan mengelompokkan kata-kata dalam satu
kesatuan fikiran serta membacanya dengan baik dan lancar. Bacaan bersuara ialah
bacaan mekanis yang menyuarakan tulisan dengan sebutan yang jelas dan terang,
dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengan menggerakkan
alat-alat pertuturan.
2. Bahan bacaan mentalis (Senyap)
Membaca
senyap atau membaca dalam hati (silent reading) ialah kegiatan membaca yang
melibatkan ingatan visual (visual memory) dan pengaktifan mata dan ingatan.
Tujuan utama membaca jenis ini adalah untuk memperoleh informasi dan pemahaman.
Dibandingkan dengan membaca nyaring, membaca dalam hati atau membaca senyap
adalah lebih ekonomis, dan dapat dilakukan di mana-mana sahaja. Biasanya,
membaca dalam hati atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca
insentif dan membaca ekstensif. Kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang
tersendiri. Oleh itu, bacaan senyap ialah bacaan yang disuarakan dalam hati
atau menukar isi bacaan kepada maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan
bacaan senyap lebih pantas daripada bacaan bersuara kerana beberapa perkara
yang dilakukan dalam bacaan bersuara seperti nada suara, sebutan yang jelas dan
sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan senyap. Bacaan senyap ini dijalankan
sesudah murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan bacaan bersuara.
3. Bahan bacaan intensif (Pantas dan Imbasan)
Bacaan intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini adalah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini, membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah ditekankan. Bacaan intensif adalah bacaan yang pada asasnya bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat. Bacaan tersebut juga memberi penekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan. Bacaan intensif boleh juga boleh dibaca dengan pelbagai dua cara salah satunya ialah membaca pantas. Bacaan pantas adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan dengan kadar kelajuan tertentu dan tujuannya adalah untuk menjimatkan masa. Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu laju tidak semestinya baik. Sebaik-baiknya, kadar kelajuan membaca haruslah disesuaikan dengan apa yang dibaca dan tujuan membaca ketika itu.
Membaca yang dilakukan dalam keadaan
yang terlalu pantas akan menyebabkan pembaca kehilangan isi-isi penting yang
diperlukan atau gagal menggarap keseluruhan konsep yang cuba diketengahkan.
Walau bagaimanapun, membaca yang terlalu perlahan tidak pula menguntungkan
kerana hanya akan membazirkan masa. Membaca pantas hanya boleh berlaku melalui
bacaan senyap atau membaca dalam. Ini kerana dalam bacaan kuat atau bersuara,
pembaca akan menurunkan keupayaan membaca mereka pada kadar kelajuan bercakap.
Sewaktu membaca kuat, pembaca akan melibatkan pergerakan bibir dan lain-lain
alat pengucapan manusia. Bacaan yang kedua ialah bacaan imbasan yang juga
dikenali sebagai scanning adalah kegiatan membaca yang dilakukan secara
sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan. Biasanya, sebelum
kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca akan meneliti terlebih dahulu
bahagian-bahagian buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini dilakukan
untuk mendapatkan maklumat awal dan gambaran keseluruhan tentang buku tersebut
sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca. Membaca sepintas lalu ini melibatkan
pembaca memeriksa, meneliti indeks, melihat daftar kata yang terdapat dalam
buku tersebut. Kadang kala proses melihat-lihat, memeriksa dan meneliti
judul-judul bab juga dilakukan. Hal ini juga berlaku pada skema, rangka kasar
buku, bahagian bibliografi, kandungan prakata, pendahuluan, sinopsis, abstrak
dan sebagainya
4.
Bahan Bacaan Ekstensif
Membaca ekstensif ialah kegiatan membaca secara luas. Objeknya meliputi sebanyak mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan membaca ekstensif adalah untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang berkesan. Membaca ekstensif biasanya melibatkan perkara-perkara yang berikut:
Membaca ekstensif ialah kegiatan membaca secara luas. Objeknya meliputi sebanyak mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan membaca ekstensif adalah untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang berkesan. Membaca ekstensif biasanya melibatkan perkara-perkara yang berikut:
a. Membaca tinjauan (survey reading)
Membaca tinjauan (survey reading) dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan. Biasanya, kita akan meneliti apa yang akan kita telaah itu terlebih dahulu. Hal ini mungkin melibatkan kita memeriksa, meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku-buku tersebut atau mungkin kita akan melihat-lihat atau meneliti judul, bab, rangka besar, kandungan dan sebagainya. Latar belakang pengetahuan seseorang akan menentukan tepat atau tidaknya, cepat atau lambatnya tinjauan dapat dilakukan
b. Membaca sekilas (skimming)
Membaca sekilas (skimming) adalah sejenis kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat, memperhatikan bahan-bahan bertulis untuk mencari dan mendapatkan maklumat dan penerangan.
c.
Membaca dangkal (superticial reading)
Skimming adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan secara sekilas pandang. Biasanya, melalui proses skimming, mata bergerak dengan cepat, melihat memerhatikan bahan bertulis untuk mendapatkan maklumat atau penerangan dengan serta-merta. Satu daripada tujuan membaca sekilas adalah untuk mendapatkan kesan umum daripada sesebuah teks yang akan ditelaah. Pembaca mungkin akan melakukannya dengan jalan meneliti halaman judul, kata pengantar, daftar isi, gambar dan diagram, indeks dan sebagainya. Daripada tindakan begini, pembaca akan mendapat satu pandangan atau gambaran yang lebih baik dengan mempelajari sifat, hakikat dan jangkauan buku tersebut, susunan dan organisasinya.
Satu lagi tujuan membaca sekilas adalah untuk
menemukan hal-hal tertentu. Lazim juga digunakan untuk menemukan bahan-bahan
daripada pusat sumber atau perpustakaan. Membaca sekilas merupakan satu
keterampilan yang sangat berfaedah sekiranya tidak disalahgunakan. Sekiranya
kita dapat menggunakan dengan bijaksana, iaitu menggunakannya secara tepat dan
cerdas, kita akan kagum betapa banyaknya maklumat dan fakta yang boleh peroleh
dalam satu jangka masa yang singkat. Membaca dangkal yang disebutkan juga
sebagai superficial reading adalah bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang
dangkal yang bersifat luaran atau tidak mendalam daripada sesuatu bahan bacaan.
Bacaan ekstensif ialah bacaan meluas yang menekankan aktiviti–aktiviti membaca
yang dilakukan di luar kelas. Bacaan ekstensif biasanya menitikberatkan aspek
pengukuhan asas bacaan, menambah kemahiran memahami dan menaakul isi bacaan,
meningkatkan kepantasan membaca. Membina dan mengukuhkan minat membaca dan
kebolehan memetik isi-isi penting.
5.
Bahan Bacaan Rekreasi
Membaca
rekreasi adalah satu lagi bentuk kegiatan membaca yang tidak melibatkan perahan
otak yang begitu serius. Bacaan jenis ini adalah untuk tujuan bersenang-senang
dan dilakukan dalam keadaan bersantai. Bahan-bahan bacaannya adalah yang
terdiri daripada bahan-bahan ringan yang dapat merangsang kepuasan dan
menghiburkan. Lazimnya bahan-bahan yang dibaca ialah komik, cerita-cerita
pendek, informasi tertentu, berita, bahan sastera dan pelbagai bentuk pengetahuan
yang menyenangkan.
6.
Bahan Bacaan Kritis
Bacaan
kritis ialah kegiatan membaca yang dilakukan secara bijaksana, penuh
ketelitian, mendalam, evaluatif serta analitis. Bacaan tersebut tidak hanya
tertumpu kepada kesalahan-kesalahan atau kelemahan yang terdapat dalam
bahan-bahan yang dibaca. Membaca kritis biasanya berdasarkan keupayaan memahami
yang tinggi. Proses bermula dengan penggalian yang mendalam di bawah permukaan
untuk menemukan bukan hanya keseluruhan kebenaran tentang apa yang
diperkatakan, tetapi juga menemukan alasan-alasan mengapa penulis
mengetengahkan perkara yang dibincangkan itu.
No comments:
Post a Comment